ضربة صادمة الجزء الثانى

ضربة صادمة الجزء الثانى

========================

تاسع ضربة صادمة
==========
يبقى الواحد من دول قرا كام كتاب خايبين ويتكلم بيقينية مفرطة وكانه علامة او كانه امتلك الحقيقة المطلفة
يا ولاد القطط اتعلموا الاول واقروا كثير وبعدين اكتبوا
والاهم بعد ما تتنيلوا تكتبوا لازم تعرفوا انها وجهات نظر
عاشر ضربة صادمة
===========
اللغة المستخدمة الان من كل الناس نوعان
النوع الاول تحس انك فى القرون الوسطى لغة منقرضة واوصاف تدل ان الكاتب الهمام ناقل وحافظ مش فاهم
النوع الثانى منتهى الانحطاط اللفظى واللغوى على مستوى اللغة وعلى مستوى التراكيب اللفظية
جانبى النهر لابد من نسفهم حتى نستطيع ان نتنفس
الحادى عشر ضربة صادمة
==============
المستوى المهنى والمحتوى لكل الميديا لدعم الشرعية
شغل هواة ولا يرقى حتى للفظ اعلام ولا حتى مستوى النشرات المدرسية او مجلات الحائط فى مدرسة ابتدائى
هرتلة ومخدرات لغوية وفكرية من صنف عالى جدا
قرف غير مسبوق
الثانى عشر ضربة صادمة
===============
يبقى الواحد من دول بيدافع عن جماعته وده حقه جدا ولكن اثناء الدفاع ده يسب الشعب كله سواء من عينة الفاظ
مغيبين
اغبياء
عبيد
جهلاء
السؤال الوجودى بقا
مش هم دول الناس اللى اعطوكم الشرعية اللى قلبت الى كربلاء
حبة تواضع بلاش استعلاء فارغ
الثالث عشر ضربة صادمة
==============
ابتذال المصطلح
المشكلة التى لا تاخذ حقها فى البحث الان هى استسهال استخدام المصطلحات دون الوعى بالمعنى الحقيقى مما يجعل النقاش كانه حوار طرشان حيث ان كل واحد يفسر المصطلح على الهوى دون مرجعية ثابتة له
مما يضيع المعنى والمبنى من الحوار كله


الرابع عاشر ضربة صادمة
==============
كارثة الكوارث البوستات المصورة اللى عاملة زاى الورد البلاستيك
شكل حلو بس لكن لا طعم ولا رائحة فيها
اللى يجيبلك العصبى
الامور من دول يقول صاحبة البوست فى الغالب
تسلم ايديك
رائعة دايما
كلامك من ذهب
يا ابن التيت يا اعمى العين والقلب والبصيرة ده هى ناقلة الصورة
حسبى الله ونعم الوكيل
الخامس عشر ضربة صادمة
===============
معظم البوستات النارية التى تحمل تحريض واضح جدا
تجد أصحابها خارج مصر
لا يا حلو بطلنا تشتغل عند أحد
عاوز تعمل بطل اتفضل أنزل واعمل اللى انت عاوزه بلاش مزايدة على الناس اللى اتفرمت بسبب غباء المنصة
ها فاكر المنصة ولا نسيت
قرف
السادس عشر ضربة صادمة
===============
تجد الرجل او المراءة معارض او معارضة من الاشاوس
تدخل تتحاور معهم وماذا بعد لا تجد اجابة
ماهى الاستراتيجية لا تجد اجابة
ماهى الوسائل لاتجد اجابة
انا اعتبرها كتابة بالماء وعلى الماء
لانها بدون طائل ولا عائد
والاهم بدون طعم ولا لون ولا رائحة


التعليقات
0 التعليقات

ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق

مولانا تصميم ahmad fathi © 2014

يتم التشغيل بواسطة Blogger.