شحاذون ونبلاء
========
فيلم شحاذون ونبلاء من
هذه النوعية من الافلام
عميق الفكر والفكرة
والاخراج والتصوير
عميق الخوار والرسائل
التي تصل إلينا عبر شخصياته
من الافلام القليلة اللي
يحفزك انك تدور على القصة الأصلية وتقراها
اتفرجت عليه تاني لأن
أستاذي مولانا محسن باشا طلب مني أكتب عنه
@MohsenBasha11
وهذا انطباعي وفهمي
للفيلم وارجو اني اكون وصلت لجزء ولو لقليل من ما أراد الرائع البير قصيري ايصاله
الفيلم ببساطة بيتكلم عن
ازمة المثقف في مجتمع غير واعي وغير مثقف
وبيقدملنا نموذج للمثقف
اللي ادى بيه زيادة الوعي الى اختياره لدخول في حالة من عدم الوعي
سواء حرفيا بالاتجاه
للحشيش
اللي بقى بيرتبك ويشعر
بعدم اتزان في عدم وجوده ليس ادمانا ولكن لانه عايز يفضل عايش في حالة عدم وعي
او سواء رمزيا باعتزاله
السياسة والقراءة لدرجة انه أصبح بيستخدم ورق الجرائد كسرير للنوم فقط
وبيقدم حالة المثقف اللي
بيحاول يكون فاعل في المجتمع ولسه عايز يغير الواقع ويعمل ثورة
لانقاذ المقهورين على حد
قوله لكنه لا يملك الادوات فيصبح مجرد مواطن ذو تصرفات غير منطقية لمن حوله غير
عابيء بالسلطة او المجتمع حتى انه سهل عليه يعترف بجريمة قتل ما عملهاش
الشخصية الرئيسة الثالثة
في الفيلم هي شخصية الشاعر الموهوب الذي لا يملك غير شعره
المنبهر بثقافة وحكمة
الشخصية الاولى حتى انه مستعد يضحي بنفسه عشانه
حتى انه مستعد يغفرله كل
اخطاؤه
فهو مثله الاعلى ومرشده
في الحياه
يملك قدر من الثقافة
والعمق لكنه عايش على هامش الحياة
الشخصية الرابعة هي
شخصية الظابط لكنه في الفيلم لا يرمز للسلطة بشكل مطلق
قد يرمز لبعض ممارساتها
واهتزازها ومحاولة إخفاء عجزها وشذوذها بطبقة من القوة والعنف الذي ينهزم امام
هدوء ومنطقية المثقف
لكنه ايضا يرمز للشخص
الباحث عن الحقيقة المهموم بها
حتى اننا ف أخر الفيلم
هنكتشف انه مجرد وجه آخر للمثقف
التعليق
=====
ما سبق هو بقلم الاستاذة
دودوس وانا اراه اقتناص الفكرة وهو اهم شئ فى النقد ومن ثم شرحها للاخرين كتنوير
غير مباشر لانها بتلك الكلمات ستجعل الاخرين يروا الفيلم بعيون مختلفة عن السابق
وكاول مقال لها وبه مابه بداية رائعة حتى تمتلك ادواتها حتى تصول وتجول فى القادم
لذا ارى اننا امام ناقدة
متميزة قادمة